Alloleva artikli autor on 1997. aasta Kanada wavesailingu meister Olivier Matte. Kuna iga aastaga liiklus Eesti lainetes kasvab, siis on järgnevad 10 reeglit kindlasti päevakohased. Kaldkirjas minu kommentaarid.

Wavesailingu 10 reeglit

Windsurfing is about having fun! Kas isegi siis, kui murdunud mastiga tuleb läbi murdlainetuse kalda poole liikuda? Või kui just olete saanud ilusale lainele ning keegi hüsteeriline kohalik röögib su peale, et sa ta lainelt kaoks! (ilmselt tuleb ette välismaal surfates, Eestis tehakse esialgu lihtsalt rahulolematu nägu) Not much fun?

Kuna üldine sõidutase pidevalt tõuseb, näeme üha enam ja enam surfareid weivamas. Wavesailing on super! Olgu kuidas on, aga tulemuseks on see et mõned weivikohad on konkreetselt ülerahvastatud (käib täiesti kindlalt ka Eesti kohta – mäletan väga tihedat liiklust Pirital, Väänas ja ka Ristnas). Laine jagamine teise surfariga, tihe liiklus, murdlainetes ujumine ning seal veestardi üritamine ei ole lihtsad ülesanded! Seetõttu tsiviliseeritud tegutsemine veepeal on hädavajalik vältimaks ebameeldivaid olukordi. Websteri sõnastikust – “tsiviliseeritus: edumeelsus ühiskonnas, kultuursus, haritus ja viisakus”.

Ühiskond vaevalt toimib ilma reegliteta. Siin artiklis on välja toodud 10 reeglit wavesailing´ule. Osad neist on võetud lainelauasurfist ja kohandatud purjelauasurfile ning igaüks, kes harrastab lainetes sõitmist peaks olema nendest teadlik. Esimesed neli käsku on liiklemisreeglid ning ülejäänud tehnilised/turvalisuse näpunäited.

 

1. Lainetes sõites on tihti nii, et vastu murduvaid laineid välja sõitmine on tunduvalt raskem, kui nendega koos tagasi tulemine. Seetõttu on alati eesõigus vastu laineid minevatel surfaritel alla lainet tulijate ees. Tavaline parema käe reegel (surfaril, kes sõidab parem käsi ees, on eesõigus) kehtib tsoonis, kus murdlained lõppevad.

2. Weivates on alati eesõigus surfaril, kes on esimesena “võtnud” laine. Muuseas, sul ei ole absoluutselt mingit õigust sõita üle laine ning asuda sellele sõitma juhul, kui keegi juba on sellel lainel.

3. Juhul, kui kaks surfarit on asunud samale lainele üheaegselt ning see laine murdub ainult ühest kohast, siis on eesõigus surfaril, kes asub murdekohale lähemal.

4. Ära küsi minult miks, aga vahel tundub et kohalikud on arvamusel, et neil on alati eesõigus. (Esialgu Eesti kohta ei käi :-), aga kes teab…) Parim relv sellises olukorras: aval naeratus ning positiivne suhtumine.

5. Kui astud murdlainetesse kandes oma varustust ning valmistud sõitma hakkamiseks, ära mitte ühelgi osal oma varustusest lase puudutada vett. Kaldalt tagasi vool võib olla tugev ning vahel vaid poomiotsa või lauavööri kontakt veega võib viia Su tasakaalust välja ning kukkudes häbistad ennast kaldal oleva seltskonna ees. Halvim veel – võid ise saada vigastada või lõhkuda oma varustust. (Hoiatus tundub võib-olla liigne, aga ise suhtun sellesse väga tõsiselt – vaid hetkeline lohakus ning Tarifa shorebreak (kalda äärne murdlaine) murdis minu nelja tonnise masti nagu hambaorgi. Ning ilmselt on paljudel tulnud pärast murdlaine ülekäimist veest välja õngitseda vaid purje räbalaid. Eestis selline oht näiteks Ristnas (vasakul pool muuli), Pringis (paremal pool muuli), Väänas, Pirital tasub vahel olla ettevaatlik ja kindlasti on neid kohti veel)

6. Olukorras, kus Sul ei ole aega teha veestarti enne järgmist lainet, ürita suunata masti ots laine poole ning suruda see vee alla. Selline tegutsemine vähendab oluliselt võimalust, et masti ots läheb vastu põhja ning pealetulev laine oma massiga murrab su masti (Järjekordselt läbikogetud omal nahal – Pirital. Mõned soovitavad enne laine tulemist minna kogu kehaga või põlvili purje peale, mõte jääb muidugi samaks)

7. Samuti jälgi, et su taglas ei lebaks laua vööril laine tulekul. Vastasel juhul võid kogeda “pudeli korgi avamise” efekti, mille tagajärjeks kallis purje lappimine. Suuremates lainetes määrab murdosa sekundi jooksul tehtud otsus selle, kas sa sõidad välja või ujud tagasi. Kui sa juhtud sõitma välja vastu ebameeldivalt suurt murduvat lainet, on sul põhimõtteliselt kaks võimalust:
a) Chicken jibe
b) Keep going and hope for the best!

8. Chicken jibe. See ei ole mingi eriline jibe liik, vaid tavaline jibe vältimaks kokkupõrget ületamatu murdlainega, õigem oleks õelda sellise pöörde kohta Smart jibe ning selle tegemine ei ole mingi häbiasi, vaid näitab et sa sõidad arukalt.

9. Vahel juhtub nii, et oled eemalt välja valinud suurepärase murduva laine ning suundud võimalikult lähedale murdumiskohale, et sooritada oma elu kõrgeim hüpe aga vaid mõni hetk enne selle sooritamist taipad, et oled hiljaks jäänud – valge vaht sulgeb Su ees laine, nagu garaazi ukse. (:-) Parim asi mida sa saad teha selles hädaolukorras on enne lainele minekut tõmmata puri tugevalt peale nii, et purjes oleks kõvasti jõudu. Just enne seda kui laine su neelab, lase kõigest lahti, tõmba kopsud korralikult õhku täis ning ürita ujuda läbi laine. Tavaliselt juhtub see, et su kamad lendavad koos lainega tagasi ning on sulle lähedal kui pinnale tuled. Eelnev on põhjuseks, miks weivarid mitte kunagi ei kasuta päästevesti – need on ohtlikud suurtes lainetes surfates, kuna ei lase sukelduda ja selle asemel hoiavad sind pinnal, kus vahu turbulents ning energia on kõige suuremad. (Eelnev kõlab küll üsna ekstreemselt ja käib ilmselt VÄGA suurte murdlainete kohta, kuid igaüks, kes lainetes sõitnud teab, et murduvast (vahusest) lainest ülesõitmine on üks ebameeldiv tegevus, ise kasutan väiksemate vahuste lainete puhul sellist asja, et üritan enne lainele jõudmist teha väikse chop-hopi, see vähendab tunduvalt lööki, mille saab vahuselt lainelt, samuti tuleb arvestada, et vahune laine viskab alati kõrgemale kui tavaline laine)

10. Väga oluline nõuanne: kui jääd üleveereva laine alla vette, säilita rahu ja ära satu paanikasse. Lase lainel üle minna ning hoia oma hapnikku ja energiat selleks, et pärast lainet pinnale ujuda. Sekundite lugemine aitab ning vee all oldud aeg on alati lühem, kui see tundub. Isegi mastikõrgused lained ei hoia sind vee all kauem kui 10 – 15 sekundit.

Olen kindel, et need nõuanded suurendavad Sinu fun`i ja turvalisust veepeal. Aga alati pea meeles: kõige turvalisem on jääda kaldale, kui tingimused on liiga suur väljakutse sinu sõiduoskustele. Sõida targalt ja jälgi, mida teised surfarid teevad. See you on the water!

Artikli saatis Virko Kask